Nicolaas Stufkens
Geslacht: | Man | |
Vader: | Nicolaas Stufkens | |
Moeder: | Adriana Zacharina den Dekker | |
Geboren: | 20 Aug 1890 | Gorinchem |
Overleden: | 26 Dec 1964 | Beesd |
Beroep: | secr. NCSV | |
Aantekeningen: | S T U F K E N S , N I C O L A A S , * Gorinchem 20 aug. 1890, t Beesd 26 dec. 1964. Z n . van N i c olaas Stufkens, k o o p m a n , en A d r i a n a Zacharinaden Dekker. Stud. i u r . V . U . 1909. Studiesecretaris N . C . S . V . 1919-1930. L i d van de Eerste Kamer 1945-1947, van de Tweede Kamer 1947-1959 voor de P . v . d . A . H i j huwde op 7 okt. 1920 te A p e l d o o r n met L o u i s a Johanna Hendrika van der P o l (1885-1962). H i j was lid van de Geref. Kerken in Nederland. A l s student kwam S. in aanraking met de N e d . Christen-Studentenvereniging. De N . C . S . V . had als eerste in Nederland een eigen conferentieoord en medewerkers in volledige betrekking. Deze moderne opzet hing nauw samen met het streven van de N . C . S . V . niet alleen gezelligheid te bieden, maar bovenal gelegenheid te geven tot bezinning. De culturele ontwrichting die de eerste wereldoorlog teweeg had gebracht, had in studentenkringen de behoefte daartoe geschapen. De N . C . S . V . had in 1918 haar organisatie zodanig veranderd, dat zij als chr. vereniging daaraan tegemoet kon komen. Deze koerswijziging, in geref. kring met name bekritiseerd vanwege de verbreding van de grondslag, kreeg vooral gestalte door de arbeid van S. A l s studiesecretaris zocht S. naar de betekenis van het chr. geloof voor de geestelijke crisis, die de o o r l o g ontketend had. Vertrouwd met de naoorlogse theol. en maatschappelijke problemen, kwam hij tot de conclusie, dat de kerken er niet i n slaagden met hun antwoord op deze crisis de oorlogsgeneratie te bereiken en dreigden maatschappelijk onbewogen, wereldvreemd te worden. Hier zag hij een taak voor de N . C . S . V . Binnen de N . C . S . V . ontdekten vele studenten mede door lezingen van S. en persoonlijke gesprekken met hem zowel als door zijn publikaties de waarde van het geloof in de moderne wereld. De N . C . S . V . van de jaren '20 is hierom wel een plaatsvervangende kerk genoemd. S. werd in dit werk vooral geïnspireerd door de theologie van K a r l B a r t h , die als een reactie op de vragen, welke de o o r l o g opriep, beschouwd kan worden. H i j ontdekte Barths Römerbrief in Duitsland en introduceerde dit boek i n 1922 op de N . C . S . V . In dit boek legt Barth alle nadruk op het geloof als een gave van G o d , waarover mensen niet kunnen beschikken. Het geloof is geen zedelijke categorie en k a n , aldus B a r t h , niet verbonden worden met strevingen in deze wereld, zoals oorlog, o f politiek. O p deze wijze fungeerde het geloof als kritiek op het christendom, dat in Barths ogen een verbond met deze wereld was aangegaan, en op de samenleving, die geregeerd werd door principes, die haaks op het geloof stonden. Met zijn onconventionele maatschappelijke opstelling had S. iets van de eeuwige student. H i j bezat echter een bijzondere aandacht voor de vragen van de verhouding van het chr. ge- l o o f tot het moderne leven. In de jaren '20 werd S. lid van de S . D . A . P . H i j deed deze stap als christen - geheel in de lijn van B a r t h , die een expliciete verbinding tussen geloof en politiek uitgesloten achtteen ging hiermee in tegen het chr. organisatiestreven. S. gaf met zijn lidmaatschap van de S . D . A . P . uiting aan zijn verzet tegen een intellectuele elite. O p de N . C . S . V . was de ongelijkheid tussen man en vrouw opgeheven, maar S. wenste ook de ongelijkheid tussen student en arbeider op te heffen. Binnen de N . C . S . V . beklemtoonde hij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de student. In de oorlog was S. actief in het verzet tegen het nationaal-socialisme, waarmee hij via Duitse vrienden reeds voor de oorlog vertrouwd was. H i j nam deel aan het overleg van de in de zomer van 1940 bijeengeroepen L u nterse kring, een gezelschap van intellectuele hervormden, meest van barthiaanse signatuur, dat zich tegen de bezetters keerde. H . M . van Randwijk, een der deelnemers aan de kring, betrok S. in 1941 bij de uitgave van Vrij Nederland. In de zomer van 1942 werd hij rapporteur voor de koeriersverbinding , , D e Zwitserse W e g " , die de regering in Londen op de hoogte hield over de situatie in Nederland. V o o r a l om zijn werk in zijn N . C . S . V . - periode is S. een volksopvoeder genoemd. G e s c h r . : Geloof, Utr. 1932. - Hel Evangelie in de jongerenwereld, 3 dln., Nijkerk 1936-1938. - Voor welke sociale en politieke verantwoordelijkheid stelt ons het evangelie? Nijkerk [1938] (uitg. N . C . S . V . ) . - Indederde, Nijkerk 1938. - De barmhartigheid Gods. Een jaar met hel Oude Testament, Nijkerk 1938. - Pinksteren in oorlogstijd. Den Haag [1940J. - O.G. Heldring, Amst. fcj.)(Getuigen van Christus, 1/7). Hij gaf uit met S . F . H . J . Berkelbach van der Sprenkel en H . C . Touw, Kerkewerk. Beschrijvingen van den arbeid der hervormde kerk in stad en land, Nijkerk (z.j.). Socialisme t.o.v. AR-richting. In: Confrontatie. AR-staatkunde en socialisme, KVP-slaatkunde en socialisme, liberalisme en socialisme, Amst. 1957, 22-30, 34-36. - Duitschland. In: De kerk in de branding. Het conflict tus- schen kerk en staat, toegelicht naar aanleiding van actueele toestanden in verschillende landen, Nijkerk (z.j.), 10-27. -Is geloof een goedkope oplossing? In: Vier tijdvragen, gesteld door de N.CS. V. (...), Nijkerk (z.j.), 53-62. Hij publiceerde voorts in Eltheto, Vrij Nederland, Wending. L i t . : Een rode draad. 75 jaar N.C.S.V., (z.p.) [1961] (Eltheto-brochurereeks, nr. 34-35). - J . Verkuyl, N.S., een priesterlijk en profetisch man. In: Trouw, nr. van 29 dec. 1964. - Dcz., Gedenken en verwachten. Memoires, Kampen 1983, reg. in v. - J . J . Buskes, Een bedevaart naar Hardenbroek. In dankbare herinnering aan Henk Kraemer, Herman Rutgers en N.S. In: Wending, X X (1965), 746-760. - Van Roon, Prol. Nederland, reg. in v. G . Harinck Biografisch lexicon voor de geschiedenis van het Nederlands protestantisme, deel 3 |
Gezin 1
Huwelijkspartner: | Louise Johanna Hendrika van der Pol | geb. 1885 overl. 26 Jan 1962 |
Huwelijk: | 7 OKT 1920 | Apeldoorn |