Introductie |
Van alle bewegingen is de Rein Leven Beweging het meest verbonden met de christen-anarchisten.
Niet alleen omdat haar idealen zozeer met die van de christen-anarchisten overeenkwamen, maar
ook omdat er buiten het christen-anarchisme eigenlijk geen RLB is geweest.Dit kwam ook omdat
de levensspan van de RLB dezelfde als van het christen-anarchisme is geweest, en ophield te
bestaan met de dood van Lod. van Mierop, oprichter en grote kracht achter de beweging; zodat er
daar de klok werd stilgezet en het voor altijd met het christen-anarchisme werd verbonden zonder
zoals andere bewegingen andere invloeden kon ondergaan. Toch waren er vele niet
christen-anarchisten lid en was er een bijna continue strijd gaande, ook vaak gewonnen door de zg.
orthodoxen. Hoewel officieel opgeheven is zijn ontstaan anarchistischer, zonder statuten en
doelstelling, maar wel met veel energie en een tijdschrift.
" Niet een vereeniging, niet een bond zelfs, niets dan een groep eenswillende jonge mannen; weinig in
aantal nog, doch allen bezield met een heilig vuur,
allen gedreven door eenzelfden Geest!
In menig opzicht verschillend: in opvoeding, in werkkring, in kennis, in geloof, maar een in streven
naar volkomen reinheid van lichaam en ziel!"
Aldus de openingswoorden van het eerste nummer van Rein Leven op 20 juli 1901. Voorlopig was
er sprake van een redactie, correspondenten in verschillende steden waar ook bijeenkomsten
werden georganiseerd, en tenslotte ook abonnee's, waarbij iedereen betaalde naar draagkracht. Een
jaar later zaten ze reeds op 500 abonnees's en was er behoefte aan meer organisatie. Hiertoe werd
vergadering belegd in het gebouw van de drukkerij 'Vrede' te Blaricum, waar het blad gedrukt
werd, oop 24 augustus 1902 en waar de kern en de correspondenten samenkwamen. Lod. van
Mierop zat de vergadering voor en betoogde, dat de beweging, aanvankelijk opgericht door jonge
mannen ter bestrijding van prostitutie en onanie allengs breder was geworden en meer het gehele
gebied van reinheid, zowel in het huwelijksleven als daarbuiten, tot arbeidsveld had gekregen.
Betere organisatie was nodig, wat slecht strookte met het anarchisme en zodoende slecht van de
grond kwam. Toch werd er op de volgende samenzijn op 14 december 1902 besloten een
Centrale Commissie samen te stellen die de leiding op zich zou nemen, bestaande uit Lod. van
Mierop, J.J. Hoogerwerff en Marie Calisch. Een klein jaar later, op 30 augustus 1903 kwam de
roep, verwoord door Edo Fimmen, om een beginsel verklaring, ook omdat niet duidelijk was of de
inmiddels 989 abonnee's als aangeslotenen konden worden beschouwd. Hier rees weer een verschil
tussen anarchisten en orthodoxen, was zulk een verklaring te beschouwen als voornemen of als
brevet van rein leven. De eerste beginselverklaring was een overwinning voor de orthodoxen met de
aanname van de motie van Menno Huizinga.
De Rein Leven Beweging heeft tot grondslag en doel het streven naar sexueele reinheid.
Zij verstaat onder huwelijk de eenwording van man en vrouw in de hoogste betekenis van het
woord.
Zij acht geslachtsgemeenschap alleen dan volkomen rein, wanneer deze plaats vindt tusschen man
en vrouw in hoogste liefdeseenheid, en wanneer in de bedoeling van de betrokken personen, de
mogelijkheid van voortplanting niet is uitgesloten.
Zij aanvaardt als ideaal de opvatting, dat alleen die geslachtsverrichtingen geoorloofd zijn, die
voldoen aan dien norm, en acht ongeoorloofd die geslachtsverrichtingen, waarbij geen rekening
wordt gehouden met schadelijke gevolgen voor het lichamelijk of geestelijk welzijn der betrokken
personen zelf, of van de mogelijke nakomelingschap.
Daarom bestrijdt zij prostitutie, neo-malthusianisme, onanie, homosexueele geslachtsdaden,
woorden en gedachten.
Deze text behoeft, om de strijdpunten duidelijk te maken, een zekere exegese.
Het tijdperk voorafgaand aan de RLB wordt wel de Victoriaanse genoemd en ook in Nederland
waren er verenigingen die opkwamen voor de moraal die ermee verbonden wordt.
|