Theodorus Stephanus Gerardus Johannes Marie van Schaik

Geslacht: Man
Vader: Johannes Robertus Hendricus van Schaik
Moeder: Theodora Johanna Stéphanie Deurvorst
Geboren: 8 Dec 1888 Druten
Overleden: 10 Sept 1968 Arnhem
Beroep: werktuigkundig ingenieur, minister van Verkeer en Energie
Aantekeningen: Katholieke ondernemer en minister. Maakte carrière bij de Algemene Kunstzijde Unie in Arnhem. Werd als technocraat minister van Verkeer en Energie in het kabinet-Schermerhorn/Drees. Had toen de moeilijke taak de zwaar gehavende infrastructuur en de brandstofvoorziening te herstellen. Werd na 1948 president-directeur van de Algemene Kunstzijde Unie. Broer van de vooraanstaande katholieke politicus Josef van Schaik.
wijziging in naam en/of titulatuur
Dr.ir. Th.S.G.J.M. van Schaik (nadat hem in 1955 door de Technische Hogeschool Delft een eredoctoraat was verleend)
3.
Partij/stroming
partij(en)
-
RKSP (Roomsch-Katholieke Staatspartij), tot 22 december 1945
-
KVP (Katholieke Volkspartij), vanaf 22 december 1945
4.
Hoofdfuncties/beroepen (3/7)
-
minister van Verkeer en Energie, van 25 juni 1945 tot 3 juli 1946
-
lid Raad van Bestuur N.V. AKU (Algemene Kunstzijde Unie), van 1 augustus 1946 tot 1 augustus 1948
-
voorzitter Raad van Bestuur N.V. AKU (Algemene Kunstzijde Unie), van 1 augustus 1948 tot 1 juli 1954
U ziet een selectie van de loopbaan. In de uitgebreide versie is de gehele loopbaan in te zien.
5.
Nevenfuncties (2/9)
-
lid Raad voor de Waterstaaat, vanaf 1952
-
voorzitter Raad van Commissarisen N.V. AKU, van 1954 tot 1962
U ziet een selectie van de nevenfuncties. In de uitgebreide versie is een overzicht van nevenfuncties in te zien.
6.
Opleiding
In de uitgebreide versie is een overzicht van de opleiding(en) opgenomen.
7.
Activiteiten
als bewindspersoon (beleidsmatig)
-
Gaf bij het herstel van de tijdens de bezetting zwaar getroffen vervoerssector prioriteit aan de spoorwegen. De NS kreeg tijdelijk een bevoorrechte positie boven het wegtransport. Na een overgangsperiode moest er weer ruimte komen voor particuliere vervoersbedrijven om zich te ontplooien. Er zou wel ordening komen, maar geen nationalisatie in de vervoerssector.
8.
Wetenswaardigheden
uit de privésfeer
-
Na Eerste Wereldoorlog was hij centrale figuur in de enorme expansie van zijn onderneming. De ontwikkeling van het zogenaamde potspinnen, belangrijk geworden procedé in rayonindustrie, was aan zijn technische kwaliteiten te danken. Tevens was hij autoriteit in de internationale wereld van viscoseproducten.
-
Zijn echtgenote was een achterkleindochter van H. van Berckel, buitengewoon Tweede Kamerlid
9.
Familie/gezin

Gezin 1

Huwelijkspartner: Wilhelmina Amélie van Berckel geb. 25 Aug 1890
Huwelijk: 19 MEI 1914 Delft
Kinderen:
  Sophie Elisabeth van Schaik Male geb. 16 MEI 1915 overl. 8 MEI 2006