Theodorus Stephanus Gerardus Johannes Marie van Schaik
Geslacht: | Man | |
Vader: | Johannes Robertus Hendricus van Schaik | |
Moeder: | Theodora Johanna Stéphanie Deurvorst | |
Geboren: | 8 Dec 1888 | Druten |
Overleden: | 10 Sept 1968 | Arnhem |
Beroep: | werktuigkundig ingenieur, minister van Verkeer en Energie | |
Aantekeningen: | Katholieke ondernemer en minister. Maakte carrière bij de Algemene Kunstzijde Unie in Arnhem. Werd als technocraat minister van Verkeer en Energie in het kabinet-Schermerhorn/Drees. Had toen de moeilijke taak de zwaar gehavende infrastructuur en de brandstofvoorziening te herstellen. Werd na 1948 president-directeur van de Algemene Kunstzijde Unie. Broer van de vooraanstaande katholieke politicus Josef van Schaik. wijziging in naam en/of titulatuur Dr.ir. Th.S.G.J.M. van Schaik (nadat hem in 1955 door de Technische Hogeschool Delft een eredoctoraat was verleend) 3. Partij/stroming partij(en) - RKSP (Roomsch-Katholieke Staatspartij), tot 22 december 1945 - KVP (Katholieke Volkspartij), vanaf 22 december 1945 4. Hoofdfuncties/beroepen (3/7) - minister van Verkeer en Energie, van 25 juni 1945 tot 3 juli 1946 - lid Raad van Bestuur N.V. AKU (Algemene Kunstzijde Unie), van 1 augustus 1946 tot 1 augustus 1948 - voorzitter Raad van Bestuur N.V. AKU (Algemene Kunstzijde Unie), van 1 augustus 1948 tot 1 juli 1954 U ziet een selectie van de loopbaan. In de uitgebreide versie is de gehele loopbaan in te zien. 5. Nevenfuncties (2/9) - lid Raad voor de Waterstaaat, vanaf 1952 - voorzitter Raad van Commissarisen N.V. AKU, van 1954 tot 1962 U ziet een selectie van de nevenfuncties. In de uitgebreide versie is een overzicht van nevenfuncties in te zien. 6. Opleiding In de uitgebreide versie is een overzicht van de opleiding(en) opgenomen. 7. Activiteiten als bewindspersoon (beleidsmatig) - Gaf bij het herstel van de tijdens de bezetting zwaar getroffen vervoerssector prioriteit aan de spoorwegen. De NS kreeg tijdelijk een bevoorrechte positie boven het wegtransport. Na een overgangsperiode moest er weer ruimte komen voor particuliere vervoersbedrijven om zich te ontplooien. Er zou wel ordening komen, maar geen nationalisatie in de vervoerssector. 8. Wetenswaardigheden uit de privésfeer - Na Eerste Wereldoorlog was hij centrale figuur in de enorme expansie van zijn onderneming. De ontwikkeling van het zogenaamde potspinnen, belangrijk geworden procedé in rayonindustrie, was aan zijn technische kwaliteiten te danken. Tevens was hij autoriteit in de internationale wereld van viscoseproducten. - Zijn echtgenote was een achterkleindochter van H. van Berckel, buitengewoon Tweede Kamerlid 9. Familie/gezin |
Gezin 1
Huwelijkspartner: | Wilhelmina Amélie van Berckel | geb. 25 Aug 1890 |
Huwelijk: | 19 MEI 1914 | Delft |
Kinderen: | ||
Sophie Elisabeth van Schaik | geb. 16 MEI 1915 overl. 8 MEI 2006 |